SORU-CEVAP

  • Yazar :Adnan Arslan
  • Eklenme Tarihi :02.09.2022 11:42
  • Güncelleme Tarihi : 25.09.2022 07:13

Soru: Safer ayı uğursuz bir aydır, deniliyor. Bu anlayış dinimizde doğru mudur?

Cevap: Hayır, doğru değildir. Dinimizde Hicri ayların sayısı on ikidir ve hepsi Allah Teala’nın aylarıdır. Yine dinimizde ayların uğursuzluğu söz konusu değildir. Safer ayının fitne, fesat, bela ve musibet ayı olarak düşünülmesi ise İslam öncesine dayanır. Cahiliye döneminin bir çok hurafe düşünceleri arasında safer ayının uğursuzluğu da vardır.

İbadetlerimize diğer aylarda dikkat ettiğimiz gibi bu ayda da dikkat ederiz.

 Soru: Dövme yaptırmak caiz midir?

 

Cevap: Dövme yaptırmayı Peygamber’imiz (sav)( Araplarda çok yaygın bir kültür olmasına rağmen ) yasaklamıştır. Bunun için dövme yaptırmak dinimizde caiz değildir. Haramdır. Önceden dövme yaptırmış olan birisi, bu dövmeyi acısız olarak temizletmesi mümkünse temizletmelidir.Bu mümkün değilse başkalarına kötü örnek olmaması için  görünmesin diye üzerini örtmeli ve bir daha yapmamak üzere tevbe, istiğfar etmelidir. Aldığı normal abdest veya boy abdesti (gusül) erkek / kadın fark etmez, geçerlidir. Her türlü İbadeti yapabilir.

 

 Soru: Hapishanedeki mahkumlara cuma namazı farz mıdır?

 

Cevap: Hayır, farz değildir. Cezaevindeki mahkumlar cuma namazından sorumlu değildirler. Ancak cezaevinde olanlar beş vakit namazdan mesul oldukları gibi cuma namazı kılınamıyorsa mutlaka öğlen namazını kılmaları farzdır. Ayrıca, hapishanede cuma namazı kılmak imkanı varsa kılınabilir. Hatta imamlık yapabilecek bir mahkum da namazı kıldırabilir.

 

 Soru: Bir İmam cemaate ikindi namazı kıldırıyorken diliyle öğlen namazına ama kalbiyle ikindi namazına niyet etse bu namaz caiz midir?

 

Cevap: Evet,bu namaz sahihtir. Namaza niyyette asl olan dil ile kalbin uyum içerisinde olmasıdır. Soruda geçen namaz, imam için de cemaat için de sahihtir. Çünkü asl olan kalbi niyyettir. Mesela: ikindi namazını kıldıran bir imam diliyle ikindi namazına, ama kalbiyle öğlen namazına niyyet etse bu namaz imam için de cemaat için de sahih olmaz. İadesi gerekir. Bu durum, imam için de cemaat için de tek başına namaz kılan için de aynıdır.

 

 Soru: Cenaze sahibinin taziyeye gelenlere yemek vermesi caiz midir?

 

Taziye kaç gündür?

Cevap :Mekruhtur.(yani günahtır.) Cenaze sahibi yemek vermez. Sünnet olan komşuların, dosların hem cenaze sahiplerini hem de taziyeye gelen misafirleri ağırlamasıdır. Peygamber Efendimiz, (sav) Hz. Hamza (ra) ve Hz. Cafer’in (ra) cenazesinde yemekler yaptırdı.Cenaze sahiplerine ve misafirlere yedirtti.Bu sünnettir. Helva yaptırmak dini değildir. Taziye (cenaze sahiplerine sabır dileme) üç gündür. Fazlası mekruhtur. Cenaze sahipleri normal hayata daha çabuk dönebilsinler diye, üç günden sonra taziye yapmak mekruh kabul edilmiştir. Hatta tekrar tekrar taziyede bulunmak da mekruhtur. Ancak uzaktan gelenler taziyede bulunabilir. Kocası ölen hanımefendi  Kur’an ı Kerime göre dört ay on gün,eğer hamile ise doğum yapıncaya kadar kimseyle evlenemez. Cenaze için,imkan ölçüsünde acil fakirlere yardım yapmalı ki kabir rahatlığı sağlanmış olur. Sesli ağlamalara teşvik edilmemeli. Sükunetle göz yaşı dökülebilir. Arkasından hayırla yad edilmelidir.

 

 Soru: Kına, ruj, oje, deri altına ve üstüne dövme, mum, hamur ve boya; abdeste veya boy abdestine engel midir?

 

Cevap:  Gusül abdestinde bedenin hiçbir uzvunda iğne ucu kadar kuru yer kalmayacak şekilde  yıkanması gerekir. Normal abdestte de abdest azaları iğne ucu kadar kuru yer kalmaksızın yıkanmalıdır. Kına, jöle, deri üstü dövme vb. altına su geçiren maddeler abdeste engel değildir.  Ruj, oje, mum, hamur, yapıştırılan geçici dövme, yapıştırıcı (altına su geçirmeyen) vb. maddeleri,  tabaka meydana getirdiği ve altına su geçirmediği için abdest öncesi temizlemek gerekir. Deri altı dövmeyi eğer acısız gidermek mümkünse temizlenir. Yoksa dokunulmaz. Kötü örnek olmasın diye üstü kapatılır. Her iki halde de alınan gusül ve namaz abdesti geçerlidir. Tabi ki dövme dinin yasakladığı bir şeydir. Bundan dolayı tövbe etmek gerekir.

 

 Soru:Başımın saç olmayan kısımlarına saç ektirmem dinimiz açısından caiz midir?

 

Cevap:Şartlı olarak caizdir. Başkasına ait olan saçı ektirmeyi dinimiz uygun görmemektedir. Kişinin kendi saçını başının saç olmayan yerlerine ektirmesi caizdir. Böyle olursa şart yerine getirilmiş olur. İnsan organının bir başkasına nakli ancak zaruret olursa mümkün olur.

 Soru:Camide bir yerim var. Hep orada namaz kılıyorum. Beni eleştiriyorlar. Bu yaptığım yanlış mıdır?

 

Cevap: Evet, bu yaptığınız yanlıştır. Cami içinde cemaatten birinin kendisine özel yer edinmesi doğru değildir. Bu mekruhtur. Doğrusu caminin değişik yerlerinde namaz kılmaktır.