Kusurlu hayvanı kurban olarak kesmemiz caiz midir?

  • Yazar :Adnan Arslan
  • Eklenme Tarihi :27.05.2022 10:14
  • Güncelleme Tarihi : 30.06.2022 23:37

Soru:Kurbanlık olarak satın aldığımız hayvanda, sonradan, kurban olmasına engel kusurlardan biri meydana gelirse, bu kusurlu hayvanı kurban olarak  kesmemiz caiz midir?

Cevap: Eğer zengin birinin satın aldığı kurbanda sonradan kurban olmasına  engel olan kusurlardan biri ortaya çıkarsa, bu hayvanı kesmesi caiz değildir. Onun yerine başkasını alıp, kesmesi gerekir.

Eğer fakir ise ve satın aldığı kurbanda sonradan bir kusur ortaya çıksa bile bu kusurlu hayvanı kesmesi caizdir. Yenisini alması gerekmez. Hatta fakir birisi böyle kusurlu bir hayvanı kurbanlık olarak bayramda kesebilir, caizdir. Çünkü bu onun için bir nafiledir.

Ama kesim esnasında kusur meydana gelirse zengin olsun, fakir olsun bu hayvanı kesmesi caizdir. Yenisini almaları gerekmez.

 Soru:Namazlarda sehiv secdesi nerelerde gerekir?

 

Cevap:a) Namazın farzlarından biri unutularak geciktirilirse,

b) Namazın vaciplerinden biri unutularak terk edilir veya geciktirilirse, namaz sonunda sehiv secdesi yapılır ve namaz tamamlanmış olur.

Namazın farzlarından birini kasden veya unutarak yapmamak namazı bozar. Namazın iadesi gerekir. Namazın vaciplerinden birini kasden terketmek ise sehiv secdesiyle telafi edilemez. O namazı iade etmek vacibdir.

Soru: Komşumun evinde internet (Wi-Fi) var. Şifresini alıp, komşumun internetini kendi evimden kullanmam caiz midir?

 

Cevap: Hayır, caiz değildir. İnternet servisi sağlayan şirketin sözleşmesinde ev dışındaki başka kişi, daire ve kurumlarla paylaşıma müsaade edilmemektedir. Bundan dolayı evine internet bağlatan kimsenin şifreyi komşu daireye vermesi de, komşusunun şifreyi alıp kullanması da caiz değildir. Bu tür ihlaller ile sözleşmenin kapsamı dışına çıkmak uygun değildir. Yine sözleşme gereği internet sözleşmesinin yapıldığı mekanda bulunan (hane halkı ve misafirleri) herkes interneti kullanabilir. Hakkı olmayan bir şeyin iyiliği olmaz. Kullanan için de kullandıran için de helal değildir.

 

Soru:İntihar etmenin dinimizdeki hükmü nedir?

Cevap: İntihar etmek büyük günahlardandır ve haramdır. Can (Hayat), Allah Teala’nın kullarına verdiği emanettir. Müslüman, can emanetine sahip çıkmalı ve onu korumalıdır. Aslında hiç bir Müslüman salim akılla normal bir halde intihar etmez. Çok çeşitli sıkıntılar veya ruhi rahatsızlıklar sonucu bu büyük günahı işlemiş olabilir. Dinimize göre kelime-i şehadet getiren her müslümanın cenaze namazını kılmak farz-ı kifayedir. İntihar eden kimse intihar etmeyi helal saymadıkça dinden çıkmış olmaz. Bu sebeple intihar eden kimsenin de cenaze namazı kılınır. Geride kalanlar ise affedilmesi için ona dua ederler.

Soru: Marketlerin sabit kiloda küçükbaş veya hisseli büyükbaş kurbanlık satması caiz midir?

 

Cevap: Hayır, caiz değildir. Çünkü kurbanlık küçükbaş veya hisseli büyükbaş hayvanlardan elde edilen etler farklı kilolarda olacağından bunları sabitlemek doğru değildir. Eğer elde edilen et miktarı sabit kilodan az olursa başkalarının hakkı alınmış olur, fazla olursa kişinin hakkı başkalarına geçer. Farklı kurbanlık hayvanların etlerini bu şekilde koli yaparak birbirine karıştırmamak gerekir.Kesilecek kurbanlık tayin edilmediği için marketlerden bu şekilde yapilan alışverişlerle sadece et satin alınmış olur ancak kurban ibadeti gerçekleştirilmiş olmaz.

Soru: Cenaze namazında “sübhâneke’yi ve celle senâüke“ ile okuyoruz. Ama diğer namazlarda okumuyoruz. Niçin?

 

Cevap: Rükû ve secdeli namazlarda ayet-i kerîme ve en azından meşhûr hadis derecesinde olan hadis-i şeriflerden başka bir şey okunmaz.       

“ve celle senaüke” Ayet veya meşhûr hadis değildir. Beşer sözü olabilir. Beşer sözü normal namazlarda okunmaz. Manası: “senin övgün yücedir.”

“Sübhaneke” bir tesbîhattır, duadır ve namazlarda okumak ibadettir.

Cenaze namazı abdestsiz kılınması caiz olmayan ve ölü için duadan ibaret olan bir ibadettir.

Soru: Ölü için kurban kesilir mi? Hz. Peygamberimiz (sav) için para toplayıp kurban kesmeli miyiz?

 

Cevap:  Dinimizde ölü için kurban kesimi yoktur. Kurban bir ibadettir. Eğer diri için kurban kesiminin vacib olduğu gibi ölü içinde vacib olsaydı, bu çok meşakkatli olurdu. Ama Allah(cc) için bir kurban kesip sevabını ölülerimize bağışlaya biliriz. Birinde Hz. Peygamberimiz(sav) iki koçu kurban kesmiştir. Birisi kendisi için diğerini de ümmeti için kesmiştir.

Hz.Peygamber (sav) adına para toplayıp kurban kesmek dinimizde yoktur. Bunu dini gibi göstermek doğru değildir. Kişi, vasiyyeti üzerine ölen babasına bıraktığı mirastan ki yeterliyse kurban keser. Zaten yetersizse isteğe bağlıdır. Ve vasiyyet üzerine kesilen kurban tamamen fakirlere dağıtılır. Varisler yiyemezler . Ama vasiyet olmadan, sevabını göndermek üzere kesilen kurban etinden yiyebilirler.