ADNAN ARSLAN
Vitir namazların kazası yapılır mı

Soru:Beş vakit namaza başladım. Geçmişte kılamadığım namazlarımı kaza ediyorum. Arkadaşım vitir vacipleri de kaza ediyor musun, diye sordu? Hayır dedim. Vitir namazların kazası yapılır mi?

Cevap: Evet, geçmişte kılınmamış olan vitir namazlarının da kazası gerekir. Aslında asl olan namazları kazaya bırakmamaktır. Uyku ve unutkanlık dışında namazı kılmamak büyük günahlardandır. Çünkü namaz dinin direği cennetin anahtarı ve müminin miracıdır.

Ama hak vaki olmadan önce ( ecel vakti gelmeden) pişman olup bir an evvel, önceden kılamadığımız beş vakit namazlarımızı ve vitir namazlarımızı kaza ederek kılmamız gereklidir.Kazaları kılıyorken sünnetleri de kılmak ( terk etmemek ) en doğru olanıdır. Eski sünnetler kaza edilmezler.

 

Soru:1-Kaza namazı çok olan kişi nasıl niyet etmelidir?

2-Ne kadar kazası olduğunu bilmeyen ne yapmalıdır?

Cevap:1-Kaza namazı çok olan kişi hangi namazı kılacağını belirleyerek şöyle niyet edebilir;

"Niyet ettim ilk (veya en son) kazaya kalan sabah (öğlen,ikindi, akşam, yatsı, vitir ) namazımı kılmaya."

2- Zann-ı galibine yani yüzde ellinin üzerindeki kanaatine göre karar verir. Bir ay, bir sene, beş sene vb.

Eğer karar veremez  ise “Artık kazam kalmadı” kanaati kendisinde oluşuncaya kadar kaza namazı kılmalıdır.

 

Soru: Sabah Namazı vaktinde kaza namazı kılabilir miyim?

Cevap: Evet,kılabilirsiniz. İkindi namazından sonra,Akşam namazından önce de kaza namazı kılınabilir. Bu üç zamanda nafile namazı kılınmaz. Güneş doğarken, öğlen namazı vakti yaklaşırken ve akşam batarken, bu üç kerahat vaktinde kaza da nafile de kılınmaz.

 

Soru: Seferde kazaya kalan dört rekatlık namaz mukimlik halinde kaç rekat olarak kılınır?

Cevap: Seferde kazaya kalan dört rekatlı namaz, ister seferilik halinde, ister mukimlik halinde kaza edilsin iki rekat olarak kılınır. Bunun tersi mukimlik halinde kazaya kalan dört rekatlı namaz, ister seferilik halinde, ister mukimlik halinde olsun dört rekat olarak kaza edilmesi gerekir. Mazeret olmaksızın bir namazı kazaya bırakmak büyük günahtır. Bu namaz kaza edilmekle yerine getirilmiş olur. Fakat geciktirilmesinden dolayı işlenilen günahların af edilmesi için tevbe ve İstiğfar etmek gerekir.

 

Soru:Kabristanda cenazeyi defnetme esnasında kabre basmak caiz midir?

Cevap: Eğer bir zaruret yoksa caiz değildir. İslam'da insanoğlunun dirisi hürmete layık olduğu gibi ölüsü de hürmete layıktır. Bir zaruret yokken kabri çiğnemek, üzerine oturmak veya üzerinden geçmek uygun değildir. O kabirde yatana saygısızlık olur. Ama kenarına oturmanın mahzuru yoktur.

 

Soru: Kabir üzerine su dökmenin dinimizde yeri var mıdır?

Cevap:  Mevtayı kabre defnedip, her şeyi bitirdikten sonra toprağın üzerine su dökmek Sünnettir.

Dinimizde yeri vardır. Bizzat Peygamber Efendimiz (sav) vefat eden sahabenin kabri üzerine su dökmüştür.(Bu suyla cenaze serinler, düşüncesi yanlıştır. )

Kabre su dökmenin iki sebebi vardır;

1) Toprak suyla daha da yerleşir. Rüzgarla savrulmaz ve kokunun yayılmasını engeller.

2) Kabir üzerinde yeşillik olur. Kabire su dökülmesi yeşilliği artırır. Yeşillik Allah’ı (cc) her zaman tesbih eder. Ölü istifade eder.

 

Soru:  Cenaze namazının sonunda, sağa selam verince sağ elimi, sola selam verince sol elimi salıveriyorum, bu doğru mu?

Cevap:  Bu şekilde elleri salıvermek uygun değildir.

Ama böyle yapmak da namazın sihhatine engel değildir.

En doğrusu, dördüncü tekbirden sonra her iki eli de salıverip peşine, sağa ve sola selam vermek şeklinde olabileceği gibi dördüncü tekbiri takiben “Esselamü Aleyküm...” derken her iki elin salıverilmesi şeklinde de olabilir.


TARİH
23.09.2021
OKUNMA
Bu Haber 265 Kez Okunmuş..
PAYLAŞ
Facebookta Paylaş Tweetle
Yazarın Diğer Yazıları